CZMTA se řídí etickým kodexem CREATHEAS.
Úvod
CREATHEAS je česká společnost pro umělecko-kreativní terapie, která vznikla v roce 2021.
Její zakládající organizace jsou Česká arteterapeutická asociace – ČAA, Asociace dramaterapeutů České republiky – ADCR, Muzikoterapeutická asociace České republiky – CZMTA a TANTER® - Asociace tanečně pohybové terapie České republiky.
Umělecko-kreativní terapeuti respektují důstojnost jedince a jeho hodnotu a usilují o zachování a ochranu základních lidských práv. Proto se zavazují pracovat se společenskou a právní odpovědností a s touto osobní odpovědností přistupovat ke všem osobám, se kterými naváží profesionální vztah. Jedinečný profesní pohled a aktivní postoj terapeutů může přispívat k posílení sociální spravedlnosti.
Tento etický kodex slouží k orientaci a podpoře umělecko-kreativních terapeutů v jejich profesionálním chování a k ochraně klientů/pacientů.
Pro účely tohoto etického kodexu zachováváme oslovení umělecko-kreativní terapeut, klient a pacient k udržení čitelnosti textu s respektem k dalším rodovým oslovením.
Článek 1 – Platnost
Etický kodex CREATHEAS nahrazuje a sjednocuje dosud platné etické kodexy jednotlivých organizací. Tento etický kodex je závazný pro všechny členy organizací České arteterapeutické asociace – ČAA, Asociace dramaterapeutů České republiky – ADCR, Muzikoterapeutické asociace České republiky – CZMTA a TANTER® - Asociace tanečně pohybové terapie České republiky - v rozsahu jejich členského statusu.
Článek 2 – Účel
2.1. Primárním účelem Etického kodexu je je ochrana klientů/pacientů a zajištění bezpečí v umělecko-kreativní terapii.
2.2. Sekundárním účelem Etického kodexu je pomoci umělecko-kreativním terapeutům naplňovat primární účel zřetelnějším vymezením jejich práce.
2.3. Výše uvedené účely směrem ke klientům/pacientům i terapeutům mají přednost před legitimními cíli členských organizací, jako je ochrana, péče a profesionální vývoj členů CREATHEAS, zvyšování kvality profese a ochrana profesního názvu “umělecko-kreativní terapeut“ (dramaterapeut, muzikoterapeut, arteterapeut a tanečně pohybový terapeut).
Článek 3 – Všeobecné pracovní povinnosti umělecko-kreativního terapeuta / Způsobilost k výkonu profese
3.1. Umělecko-kreativní terapeut jedná v souladu s odsouhlasenými standardy kvality, vztahujícími se na jeho konkrétní roli.
3.2. Umělecko-kreativní terapeut naplňuje všechny profesní požadavky, ať už evropské, národní nebo místní.
3.3 Umělecko-kreativní terapeut se v rámci terapeutické praxe neangažuje v žádné oficiální nebo neoficiální protestní akci, která ho přivádí do konfliktu s primárním účelem ochrany bezpečnosti v zájmu klientů/pacientů.
3.4. Umělecko-kreativní terapeut vynakládá přiměřené snahy udržet a rozšířit své znalosti a dovednosti prostřednictvím vhodného dalšího vzdělávání a supervize, tj. dalšího profesního rozvoje.
3.5. Umělecko-kreativní terapeut se podle možností podílí na hodnocení a výzkumných aktivitách, aby podpořil teoretický a metodologický rozvoj profese.
3.6. Umělecko-kreativní terapeut má právo odmítnout péči o klienta/pacienta z odborných, pracovních, nebo osobních důvodů. V případě, že klienta/pacienta odmítne, navrhne mu jinou formu péče. Při odmítnutí jedná s úctou a respektem ke klientovi/pacientovi.
Článek 4 – Zvláštní povinnosti ke klientům/pacientům
4.1. Umělecko-kreativní terapeut si je vědom asymetrie vlastního terapeutického vztahu a za žádných okolností nejedná za účelem uspokojení vlastních osobních potřeb nebo zájmů (např. emocionálních, sexuálních, sociálních nebo ekonomických).
4.2. Umělecko-kreativní terapeut pracuje na základě výslovného souhlasu klienta/pacienta nebo souhlasu rodičů či zákonných zástupců. Kontrakt, nejlépe v písemné podobě, by měl zahrnovat:
A – terapeutickou orientaci,
B – rozsah, rámec, pravidla a přibližnou délku trvání terapie,
C – případné poplatky,
D – vysvětlení důvěrné povahy terapie a (zejména v případě dítěte, mladistvého nebo osoby závislé na péči) omezení důvěrnosti/mlčenlivosti uložené zákonem.
4.3. Umělecko-kreativní terapeut neposkytuje péči klientovi/pacientovi, jehož konkrétní specifické léčebné potřeby nedokáže na základě oblasti a úrovně své profesní kvalifikace naplnit. To zahrnuje případy, které vyžadují techniky, metody a dovednosti, které přesahují terapeutovu kvalifikaci a vzdělání.
4.4. Umělecko-kreativní terapeut poskytuje terapii na základě doporučení či z vlastní indikace. Terapeut poskytuje terapii na základě komplexního posouzení obtíží klienta/pacienta, včetně doplnění informací z případných vyšetření relevantními odborníky příbuzných oborů. Umělecko-kreativní terapeut nezveřejňuje žádné tvrzení, pokud jde o pravděpodobný výsledek terapie.
4.5. Umělecko-kreativní terapeut je zodpovědný za vytvoření bezpečného prostoru během terapeutického setkání.
4.5.1. Umělecko-kreativní terapeut by se měl aktivně seznámit s jakýmkoliv stavem, který vyžaduje rychlý přístup k lékařské pomoci nebo speciálnímu zařízení (např. epilepsie).
4.5.2. Umělecko-kreativní terapeut používá různé terapeutické techniky, mezi které může patřit také fyzický kontakt, v kontextu terapeutického cíle s individuálním obsahem a to bezpečným, respektujícím a kulturně informovaným způsobem.
4.5.3. Umělecko-kreativní terapeut respektuje možnost klienta/pacienta k odmítnutí či omezení jakékoliv terapeutické intervence nebo fyzického kontaktu.
4.6. Umělecko-kreativní terapeut neprovádí hodnocení, zpracování, terapii, školení, supervizi nebo výzkum, jestliže není psychicky, fyzicky, příp. kvalifikačně způsobilý.
4.7. Umělecko-kreativní terapeut respektuje zakázku a kontrakt uzavřený s klientem/pacientem. Terapii ukončí tehdy, když klient/pacient dosáhl daných cílů a plánů a další služby umělecko-kreativního terapeuta už nejsou pro klienta/pacienta prospěšné.
4.8. Tam, kde se nevztahuje institucionální pojištění, terapeut si dle vlastního zvážení sjednává vlastní pojištění profesní odpovědnosti.
4.9. Tvorba klientů v umělecko-kreativní terapii:
4.9.1. Tvorba klientů tvoří jednu ze složek trojstranného terapeutického systému, který zahrnuje klienta/pacienta, umělecko-kreativního terapeuta a umělecké dílo vytvořené během terapie.
4.9.2. Umělecko-kreativní terapeut zaujímá nehodnotící postoj k obsahu a úrovni dovedností při kreativní tvorbě klienta/pacienta.
4.9.3. Umělecko-kreativní terapeut ztělesňuje postoj zvídavosti, otevřenosti a promyšlené reflexe vůči klientovým/pacientovým uměleckým dílům a během terapeutického dialogu.
4.9.4. Umělecko-kreativní terapeut považuje tvorbu klienta/pacienta za formu chráněné informace, důvěrný soubor a v konečném důsledku za vlastnictví klienta/pacienta.
4.9.5. Umělecko-kreativní terapeut dbá na aspekty důvěrnosti a přijímá vhodná opatření včetně souhlasu klienta/pacienta na ochranu tvorby klientů/pacientů při skladování, uchovávání a vystavování.
Článek 5 – Odpovědnost za studenty, frekventanty, stážisty a supervidované
5.1. Pokud expresivní terapeut školí, vyučuje teorii a techniky příslušné expresivní terapie, neodchyluje se od aktuálně platných standardů a požadavků.
Poskytuje informace aktuální, přesné a úplné a odkazuje se na relevantní zdroje,
zejména: popis cílů, obsah kurzu, rozvrh, poplatky a veškerá kritéria, která jsou podmínkou
úspěšného dokončení programu.
5.2. Lektoři i supervizoři budoucích umělecko-kreativních terapeutů jsou si vědomi asymetrie vztahu s frekventanty/studenty a nejednají za účelem naplnění vlastních osobních zájmů.
5.3. Cvičná individuální i skupinová terapie se řídí etickými pravidly, stejnými jako je uvedeno pro vztah umělecko-kreativní terapeut – klient/pacient.
5.4. Individuální nebo skupinová terapie, kterou prochází frekventant výcviku, není vedena umělecko-kreativním terapeutem, který je s frekventantem výcviku ve spojení v rámci teoretického výcviku, supervize nebo dohledu na stáži.
5.5. Na informace o frekventantech výcviku, které se vynořují v sebezkušenostním výcviku či v supervizi, se vztahují stejná pravidla pro zachování důvěrnosti, mlčenlivosti a pravidla o ochraně dat (viz. článek 6).
5.5.1. Využití těchto informací pro publikační či prezentační účely je předem kontraktováno a je získán souhlas.
5.5.2. Pořízení videozáznamů či fotografií je předem kontraktováno, tyto záznamy mohou být využity pouze se souhlasem frekventantů/studentů. Součástí kontraktu je předem definované užití, ke kterému frekventanti/studenti vyjadřují souhlas.
5.5.3. Se záznamy lektorů a supervizorů je nakládáno v souladu s pravidly na ochranu dat (viz článek 6).
5.6. Bod 5.5. i s podbody se vztahuje také na workshopové aktivity a jejich účastníky.
5.7. Supervizoři, lektoři, zaměstnanci nebo zástupci odborných institucí, kteří mají vážné pochybnosti o vývoji studenta umělecko-kreativní terapie v kompetentního terapeuta, učiní takové kroky, aby ochránili studenta a jeho budoucí klienty/pacienty.
5.8. Školitel nepřenáší klinickou odpovědnost na studenta, stážistu nebo supervidovaného bez dostatečného odborného dohledu.
Článek 6 – Důvěrnost, mlčenlivost a ochrana údajů
6.1. Důvěrnost a mlčenlivost:
6.1.1. Umělecko-kreativní terapeut chrání důvěrnost terapeutického vztahu a informací získaných během své profesní činnosti v souladu s platnými zákonnými normami.
6.1.2. Umělecko-kreativní terapeut činí opatření pro zachování mlčenlivosti při uchovávání a likvidaci záznamů z průběhu své konkrétní terapeutické práce s klienty/pacienty.
6.1.3. Při práci s nezletilými nebo s osobami neschopnými udělit dobrovolný informovaný souhlas, kladou umělecko-kreativní terapeuti zvláštní důraz na ochranu zájmů těchto osob a spolupracují s dalšími osobami, kterých se situace týká, a informují je.
6.1.4. V případě skupinové terapie vyzývá umělecko-kreativní terapeut účastníky k ochraně informací všemi členy skupiny navzájem a předem to s nimi kontraktuje.
6.1.5. Výjimky v souvislosti s důvěrností a mlčenlivostí ve vztahu:
a) Obecné informace nezbytně nutné pro koordinaci příslušných odborníků v rámci místního léčebného režimu.
b) Se souhlasem klienta/pacienta/pečovatele mohou být důvěrné informace poskytovány nebo sdíleny pro tréninkové účely s praktikanty, kteří jsou vázáni stejnou povinností mlčenlivosti jako umělecko-kreativní terapeut.
c) Se souhlasem klienta/pacienta/pečovatele mohou být vhodné anonymizované informace zveřejněny nebo prezentovány jako součást případové studie nebo výzkumný projekt.
d) V případě ublížení na zdraví nebo rizika ublížení na zdraví, je mlčenlivost podřízena ohlašovací povinnosti dle aktuálně platných zákonů České republiky.
e) V případě odpovědi na žádost soudu (či jiných institucí oprávněných důvěrné informace požadovat) poskytuje umělecko-kreativní terapeut informace vždy s rozvahou a pouze v rozsahu nezbytně nutném.
6.1.6. Umělecko-kreativní terapeut informuje své klienty/pacienty o právních hranicích mlčenlivosti.
6.2. Ochrana údajů:
6.2.1. Umělecko-kreativní terapeut respektuje a dodržuje zákony ČR a EU pro ochranu dat včetně případného vyšetřování či soudního projednávání trestných činů.
6.2.2. Veškerá terapeutická dokumentace, videozáznamy a všechny další materiály jsou uchovávány v souladu se zákonem na ochranu dat a spolu s příslušným informovaným souhlasem.
Článek 7 – Výzkum
7.1. V každém výzkumu, kterého se klient/pacient účastní, ať už přímo nebo nepřímo, je kladen důraz na jeho potřeby, bezpečnost a ochranu, jak je uvedeno v článku 4 a 6.
7.2. Před započetím výzkumu je nezbytné získat písemný souhlas klienta/pacienta s účastí na výzkumu, stejně jako souhlas/schválení lékařské a/nebo akademické etické komise.
7.3. Duševní vlastnictví kolegů je využíváno ohleduplně a s respektem. Příspěvek spolupracovníků je jasně uveden v jakékoliv prezentaci nebo publikaci.
7.4. Klient/pacient spolupracuje při výběru výtvorů/uměleckých děl do případných publikací/prezentací, je zohledněn jeho názor na to, jaká díla nejpřesněji reprezentují jeho terapeutickou cestu.
7.5. Umělecko-kreativní terapeut se podílí na hodnotících a výzkumných aktivitách s cílem podpořit teoretický a metodický rozvoj profese.
Článek 8 – Profesionální vztahy
8.1. Umělecko-kreativní terapeut se snaží o dobrou kooperaci a vzájemně podpůrné pracovní vztahy v rámci činnosti v profesní organizaci – radě, výborech, komisích, pracovních skupinách, stejně jako při všech setkáních profesní organizace či setkáních s jinými odborníky, organizacemi nebo veřejností.
8.2. Umělecko-kreativní terapeut dbá o své dobré profesní jméno, reprezentuje organizaci profesně a eticky na nejvyšší úrovni ve všech jednáních a v komunikaci s širší veřejností a médii a nespojuje své profesní aktivity s aktivitami, které mohou být v rozporu s tímto etickým kodexem a se Standardy vzdělávání a praxe své asociace.
8.3. Umělecko-kreativní terapeut se nezapojuje do aktivit institucí, jejichž jednání je v rozporu s posláním a cíli společnosti CREATHEAS nebo tímto etickým kodexem.
Článek 9 – Rovnost příležitostí
9.1. Umělecko-kreativní terapeut si je vědom vztahu mezi sociální spravedlností a klinickou praxí.
9.2. Umělecko-kreativní terapeut si je vědom svých vlastních hodnot, přesvědčení a předsudků a jejich možného vlivu na terapeutické intervence. Snaží se poznávat kulturu a systémy přesvědčení svých klientů/pacientů, aby mohl poskytovat relevantní kulturně citlivé terapeutické intervence.
9.3. Umělecko-kreativní terapeut aktivně dbá na to, aby si uvědomoval a respektoval individuální, kulturní a rolové rozdíly, jakož i faktory věku, pohlaví, genderové identity, vyjádření genderu, rasy, etnické příslušnosti, kultury, národnostního původu, náboženství, sexuální orientace, zdravotního postižení, jazyka a socioekonomického statusu.
9.3.1. Klient/pacient má stejná práva na přístup, posouzení indikace a poskytování terapie a to na stejné profesní úrovni a se stejnou mírou diskrétnosti v souladu se zněním odst. 9.3.
9.3.2. Kandidáti na výcvik, zájemci o supervizi, žadatel o uznání profesní kvalifikace nebo financování výzkumu, nejsou diskriminováni v souladu se zněním odst. 9.3.





